سوره ابراهیم
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

معرفی سوره ابراهیم

سوره ابراهیم

 

سوره ابراهیم ۵۲ آیه دارد و در مکّه نازل شده است ، چهاردهمین سوره قرآن مجید در ترتیب تلاوت سوره‏ها و به ترتیب نزول ، هفتاد و یکمین سوره است که بعد از سوره نوح و قبل از سوره انبیاء نازل شده است. البته آیه‌های ۲۸ و ۲۹ آن در مورد کشته‌شدگان بدر است و در مدینه نازل شده است. تعداد کلمات ۸۳۱کلمه و  تعداد حروف آن ۳۴۳۴ حرف است .

 

علت نام گذاری

 

 این سوره به مناسبت ذکر نام حضرت ابراهیم(ع) در ضمن دعاهای ایشان (آیات ۲۲-۲۷) به این نام خوانده شده است و در روایات فضائل‏السور و نیز اقوال مفسران و علمای علوم قرآنی تنها بدین نام معروف است؛

 

 محتویات سوره

 

 محتوای سوره زندگی قهرمان توحید، ابراهیم بت شکن( بخش نیایشهای او).تاریخ پیامبران پیشین مانند نوح، موسی و قوم عاد و ثمود و درسهای عبرت انگیز  .

بحث های متنوعی در زمینه موعظه و اندرز و بشارت و انذار.

بحث از مبدأ و معاد که با ایمان به آنها قلب و روح و جان و گفتار و کردار نور و روشنایی پیدا می کند و در مسیر حق و خدا قرار می گیرد.

مجموعه ای از اعتقادات و موعظه ها و سرگذشتهای عبرت انگیز اقوام پیشین و بیان هدف رسالت پیامبران و نزول کتب آسمانی

بحث در مورد اغوا و اغرای شیطان.

پایان سوره ابراهیم با وصف قرآن .

به اصل رسالت الهی و مخالفت کافران با آن و تحقق و ثبوت سنت الهی در اقوام گذشته پرداخته شده است

در این سوره مطالبی درباره رسالت انبیا و موعظه‌ها و بشارت‌ها و دعاهای حضرت ابراهیم (ع) مطرح شده است.

 

ثواب قرائت سوره

 

فضیلت سوره پیامبر اسلام (ص) فرمود: « کسی که سوره ابراهیم و حجر را بخواند، خداوند به تعداد هر یک از آنها که بت می پرستیدند و آنها که بت نمی پرستیدند، ده حسنه به او می بخشد.

 

 فوائد تلاوت سوره

 امام صادق عليه السلام فرمودند :هر كه سوره ابراهيم سوره حجر را دردو ركعت نماز درهرجمعه بخواند، هرگز به او فقر وديوانگى و بليه عظيمى نرسد.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: هرکس این سوره را نوشته و در پارچه ای سفید گذاشته و بر گردن کودک بیاویزد، از گریه و بی تابی کودک و از بیماری هایی که به سراغ کودکان می آید در امان می مانند.

کسی که آیات ۱- ۴ سوره را ۴۰ بار بر آبی بخواند و سپس با آن آب خوراکی بپزد و آن خوراک را به دانش آموزانش بخوراند از فصاحت و زبان آوری ایشان تعجب خواهد کرد. و هم چنین هر کسی که دارای زیردستانی است و اطاعت آنان را می خواهد این آیات را بر آب پاکی ۴۰ بار بخواند سپس آن را در منزل یا محلش که در آن می نشیند بپاشد، و آب به جز دیوارها پاشیده نشود.


برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم